torsdag 23. juni 2011

Tanote Bay!

I dag hadde jeg mer flaks for å finne sted å være. Jeg sjekket ut av hotellet mye tidligere enn jeg hadde tenkt i utgangspunktet, for jeg fikk ikke sove noe mer. Da jeg sjekket ut spurte jeg hun unge jenta som tok i mot nøkkelen min, om hun visste veien til Tanote Bay. Det ble tydeligvis vanskelig å forklare, så hun spurte noen andre hun kjente som satt på en spiseplass rett ved. Der var det tilfeldigvis en som skulle til Tanote Bay for han jobbet der. Jeg fikk sitte på, og han viste meg fram til gjestehus som heter Diamond Beach. I følge Lonely Planet guide boka mi, skulle det være et fint sted å holde til. Her fikk jeg en bungalow på stranda- herlig =)

Angrer bitte litt nå, for siden jeg praktisk talt bor på stranda, er det folk rundt hele tiden. Nå er det kvelden, og folk ved siden av her sitter å spiller høy musikk i hytta si. I stedet for å irritere meg burde jeg heller gå bort å joine dem, men av en eller annen grunn føler jeg ikke for å være sosial i dag. Det kan hende det har noe med at jeg bokstavelig talt en kokt hummer i dag (utenom magen, som har fått en fin brunfarge). Jeg lurer på om den solkremen jeg kjøpte (solfaktor 20) ikke er den beste akkurat, eller at sammen med myggspray så slutter den å fungere opptimalt. Eller at jeg rett og slett ikke smører meg ofte nok. Jeg var kun tre timer ute i sola i dag, for jeg syns det var alt for varmt. Fant meg en hengekøye i skyggen, her lå jeg lenge å leste i boka mi og duppet av til og med. Herlig! Derfor syns jeg det er veldig rart at jeg har blitt så brent. Så de neste dagene må jeg holde meg i skyggen, noe som er drit kjipt siden jeg endelig er på en fin strand! Men men... lærepenge nr. 3 kanskje? Smør ofte og høyere faktor enn du trur du trenger! Jeg pleier vanligvis å starte med 15 når jeg er på typiske sydenplasser, og det har fungert kjempe fint. Husker jeg faktisk var på solkrem kurs på Garnd Canaria for mange år siden, og der lærte jeg at solfaktor 20 blokkerer sola. Tydeligvis gjelder ikke det for den Thailandske sola...


Uansett, plassen jeg har funnet meg er liten og den ligger øde til. Her er det kun to spiseplasser som jeg har observert, ingen butikker og ikke noe mas. Få turister, men tydeligvis nok til at noen spiller musikk =P Jeg var å spiste på gjestehusets restaurant i hele dag. Altså lunsj og middag. Til lunsj hadde jeg omelett i sandwich med ananas og vannmelon ved siden av. I tillegg hadde jeg en jordbær shake. Det var kjempe godt. Til middag (jeg gikk å spiste i seks tida, som er veldig tidlig til her å være, men da fikk jeg restauranten for meg selv, og egentlig liker jeg det litt...sær sa du?) spiste jeg sweet and sour med kylling og ris. Veldig godt det også. Spurte damen i resepsjonen om de solgte alovera eller noe annet som jeg kunne ha på solbrentheten min, men det gjorde de ikke. Hun sa heller at hun kunne høre med noen om de hadde en alovera plante jeg kunne få litt av. Så nå har det nettopp vært ei dame her med en liten bit aloveraplante og jeg har fått smurt over hele kroppen. Deilig, men litt kløende! Siden jeg er så solbrent, og ikke kan være i sola, vurderer jeg å dra inn til Bangkok tidligere, for får jo ikke noe mer farge nå akkuratt. Så får se an ting litt. Jeg er jo ikke så glad i store byer, og Bangkok er nok den største byen jeg noen gang kommer til å være i trur jeg.. Dessuten syns jeg det er så deilig å ligge i bungalower. Ligge å høre på alle lydene (gresshopper og geckoer) er så beroligende. De to nettene jeg har ligget på hotell mens jeg har reist rundt alene, har jeg lagt merke til at jeg savner lydene hver gang jeg har lagt meg i en bungalow igjen. Da har jeg kommet på at det har vært noe som har manglet.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar