torsdag 23. juni 2011

Litt oppdateringer!

Jeg har vært uten nett i nesten en uke nå, så er vel på tide å oppdatere hva jeg har gjort de siste dagene...

De siste to dagene i Ao Nang:


Dagen etter ankomst hadde jeg booket en full dag med aktiviteter jeg liker veldig godt: nemlig kano/kajakk tur og hesteridning. Hvorfor ri på elefant når man har hest? Dessuten er elefantene her indiske/asiatiske elefanter, og der er mye mindre en afrikanske elefanter (og de har jeg allerede ridd på, så da blir de minste litt lite imponerende :P)

Kano/kajakk turen var helt fantastisk! Jeg ble hentet ved gjestehuset halv ni tiden. På vei bort kom jeg i snakk med en gjeng fra Malaysia, som forresten hadde mange tips til hvor jeg og Linda burde dra. Han ene skrev ned en liste til meg, i rekkefølge over hvilke øyer som var best. Den besteste (i følge han) lå bare en seks timers buss tur unna Kuala Lumper.. Har ikke fått sjekket ut øyene enda, men skal nok få gjort det etter hvert... Så over til kano/kajakk turen... Siden jeg var uten reisefølge, måtte (eller jeg måtte ikke, jeg kunne padle alene, men jeg valgte) å sitte i samme kajakk som en av de ansatte. Det angrer jeg ikke på. For før vi kunne komme oss inn i fjell/lagune området, måtte vi padle i bølger i motvind og mot strømmen. Det var veldig tungt, men de andre som var med på gruppa mi slet tydeligvis mye mer enn oss. Vi måtte stoppe flere ganger å vente på dem, noe som var ganske irriterende for da drev vi jo litt bakover igjen. Men da vi endelig kom oss inn i fjellområdet, var jo vi først, og jeg fikk tatt noen fantastiske bilder! Det var helt sinnsykt hvor fint det var. Høye fjell og vann= drømmeparadis!! Jeg var visst veldig heldig som var på kajakk tur akkurat da (rundt fullmåne) for det var bare da vannet var såpass høyt at vi kunne padle der vi padlet. Skal legge ut bilder etter hvert..Derimot fortalte kajakk-partneren min at dersom jeg hadde vært her i rundt februar hadde vannet vært krystall klart. Nå var det skikkelig brunt pga. Regntida . Jeg fikk se aper, noen fine fugler og enten skorpion eller kreps. Ble plutselig veldig usikker..


Etter at jeg hadde blitt brakt tilbake til gjestehuset fra kajakkturen, var det meningen at jeg skulle bli plukket opp for å dra på ridetur. Ventet ca 20 minutter etter avtalt tidspunkt, men ingen dukket opp. Fikk dama i resepsjonen til å ringe, og da kom de i løpet av fem minutter. Stallen/hestesenteret var kun en 15 minutters kjøretur. Her ble jeg møtt av en litt merkelig mann, som serverte meg fried rice med kylling, og ananas til dessert. Det var veldig godt, og det smakte med mat! Da jeg var ferdig, spurte mannen om jeg kunne ri. Fortalte at jeg hadde ridd i over ti år, og at jeg har egen hest. Fikk en veldig søt lysebrun hest, og vi begynte å skritte bortover veien. Allerede etter ca 50 meter ville ikke hesten min gå lenger, og begynte å rygge ut i grøfta og halv steile. Jeg ble noe skeptisk da jeg ikke hadde på meg hjelm. Prøvde å drive hesten fram, men han bare rygget mer og mer. Tilslutt måtte mannen ri bort til oss og dra hesten min fram.. Følte meg som en skikkelig nybegynner, og han lurte nok litt på om jeg i det hele tatt kunne ri =p Da vi kom oss ned på stranden, gikk han som bare det. Vi red i vannkanten en god stund, herlig! Så red vi innover landsbygda og videre innover på landet. Jeg er veldig glad for at jeg dro på rideturen, for da fikk jeg en sjans til å se hvordan thai folk bor og lever. Vi kom til et hus, som var midt inni en skog full av palmer, som fikk strøm til huset via en strømledning som var koblet fast i så vidt to meter høye trestokker! Vi red også gjennom en kokosnøtt-farm. Når tidevannet hadde trekt seg tilbake, og det var lav-vann kunne vi galoppere på stranda. Fy søren så gøy! Full fart! Var samtidig veldig skeptisk og faktisk litt småredd- siden jeg vanligvis rir med hjelm. Tryggheten dersom jeg skulle dette av var ikke til stede. Enda verre ble det da hesten jeg red plutselig stoppet og ikke ville gå mer. Den bare rygget og steilet. Den steilet ganske så høyt også! Siden jeg ikke kjenner hesten og i tillegg ikke hadde hjelm på meg, var jeg ikke særlig interessert i å begynne å krangle noe særlig med den. Så jeg gikk av å begynte å leie den mot mannen som hadde galoppert fra meg! Da jeg kom bort til han fikk jeg nærmest kjeft fordi jeg måtte jo ikke gå av! Jeg sa at jeg liker ikke at hesten steiler, og at det kan være farlig dersom den tipper rundt! Da sa han at, nei, hesten kan ikke tippe rundt! Eeh JO, det kan den! Tru meg, det har jeg sett før og jeg er ikke interessert i å bli fastklemt av en hest på 500kg. Jeg gikk på igjen, og vi galopperte videre, men plutselig stoppet den igjen!! Jeg prøvde å pushe litt hardere denne gangen på at han skulle gå fram, men den bare steilet og steilet, så dermed gikk jeg av igjen (selvsagt «vant» jo hesten over meg, men jeg kommer aldri til å ha noe med den hesten å gjøre igjen, så akkurat det brydde jeg meg ikke så mye om). For alt jeg vet kan det jo hende hesten hadde vondt noen plass også... Mannen foreslo at vi kunne bytte hest. Han var visst veldig opptatt av at jeg skulle galoppere på stranda! Selvsagt er jo det kjempe gøy, men ikke til en hver pris. Men vi byttet hest, og jeg fikk galoppert på en gærning som nærmest nektet å stoppe!! Snakk om to forskjellig hester. Når jeg skulle prøve å stoppe den dro jeg alt jeg hadde med begge hender i den ene handa og la all vekta mi bakover, men den sakket ikke farta eller flyttet på hodet i det hele tatt!! Fikk da stoppet den tilslutt, og da var det nok for min del! Følte meg faktisk veldig utrygg på disse hestene uten hjelm, og da går det helt fint for min del å skritte. Jeg fortalte at vi kunne ri tilbake til gården, og mannen var litt tvilende for det hadde ikke gått tre timer enda (var det jeg hadde betalt for), men for å være ærlig jeg hadde så gnagsår på leggene og innsiden av låra, at jeg ville mer enn gjerne hjem igjen!


Tilbake på gjestehuset var det deilig å dukke seg i bassenget etterpå. Spiste også på en gatebod, som serverte retter etter muslimske regler. Spiste green curry med kylling, veldig sterkt, men kjempe godt! Og mye billigere enn turistrestaurantene!!


Siste dagen i Ao Nang tilbrakte jeg store deler av dagen i senga i bungalowen. Det øsregnet helt fram til ca klokka to på dagen. Skikkelig kjipt, da jeg hadde planlagt å ligge å slikke sol hele dagen!På den andre siden var jeg så sliten etter dagen med aktiviteter at jeg egentlig ikke hadde så veldig i mot å døse litt og å lese i boka mi. Når det sluttet å regne dro jeg ned for å få meg en massasje ved stranda. Ryggen min var både støl og vond etter gårsdagens aktiviteter! Likevel var det sinnsykt deilig å være i aktivitet igjen! Massasjen var kjempe god, og etterpå ruslet jeg langs stranda, før det ble tidlig nattinatte da jeg ble hentet av taxibuss kl 06.15 dagen etter for å dra til Koh Tao. Turen dit kan du lese i neste blogg så denne ikke skal bli lenger enn den allerede er!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar