fredag 3. juni 2011

Første dagene i tempelet...

... har gått overraskende bra, tiltross for varmen og noen ekle innsekter. Jeg er veldig glad for at jeg har myggnetting for å si det slik. Likevel er ikke antall innsekter så ille som jeg så for meg, og det er værst om kvelden.
I går kom jeg og Annie til tigertempelet etter en kveld/natt i Kanchanaburi. I byen gjorde vi litt nødvendig innkjøp av for eksempel myggspray, plastikk bokser til å ha klær i og tannkrem osv. Videre spiste vi mat, og fikk oss en deilig fotmasasje.

Transporten på vei opp til tempelet var en scooter med sidevogn. Det var ganske trangt med all bagasjen, men det gikk helt fint. Vi brukte vel ca en time opp, scooteren gikk ikke så fort i bakkene stakkars. Vi ankom tempelet, og fikk omvisning og forklaring på det meste. Dessuten fikk vi jobbe tskjorter, som er knæsj grønne. Ingen tvil om at vi skal synes ihvertfall. Jeg syns alt var veldig forvirrende, og tigerne er stooore! (hvertfall de største). Etter lunsj, som var nudler, fikk jeg mitt første møte med arbeidsoppgaver på ettermiddagene. Her var det en del arbeid med å sørge for at turistene stod i riktig kø for fotografering osv. På kvelden fikk vi god tid til å ordne i stand soveplass, og slik ser den ut:


Det er veldig varmt om natta, så jeg slet skikkelig med å sove. Frykten for alle innsektene gjorde nok litt til at jeg også hadde problemer med søvnen, men jeg sovnet av innimellom.

I dag har jeg fått vært med på en hel dag, og jeg startet dagen med å lære hvordan man blander melk til tigerbabyene. Deretter ble jeg kastet rett ut i det, og måtte leie dene ene tigerbabyen i bånd ned til tempelet hvor turister kommer å kan gi de melk. Etter melken ble det tid for frokost, som spises i tempelet på gulvet sammen med turister, ansatte og munkene. Når frokosten var ferdig, rengjorde vi tigerburene og gav de mat: kokt kylling *namnam*. Etterpå var jeg så heldig å fikk tørke de yngste babyene etter deres vask, og så fikk jeg også gi en av dem melk på flaske. De er sååå søte. Etterpå sovnet den ene i fanget mitt:






Etter lunsj (nudler) var det igjen arbeid med turister. Jeg er heldigvis så ny, at i dag observerte jeg bare en av de andre frivillige jentene, Tanya, som har vært her i ett år snart(!!). I dag dreide arbeidet seg om å selge to programmet som de har er, det ene er å mate baby tigerne på ca en mnd, mens det andre er å leke med tigere som er fra 4-6 mnd. Jeg er virkelig ikke noen selgerperson (tiltross for at jeg har jobbet som telefonselger og telefonintervjuer), men jeg får prøve mitt beste når min tid er ferdig som "lærling"...



Badet ser forresten slikt ut, og her dusjes det hver dag.





Men med spindelvev som dette i krokene, blir det ikke de lengste dusjene- *grøss*







Nå regner det noe hel sinnsykt her, og det er skikkelig torden og lynvær, litt små skummelt... Om en time skal jeg til min første meditasjon, det blir spennende. Håper bare det har sluttet å reine innen den tid!!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar