mandag 16. mai 2011

Visum, vaksiner og flytemadrass er i boks!

Visum, vaksiner og luftmadrass i boks!
Dette er et must for reisen jeg skal begi meg ut på om mindre enn tre uker. Visum fordi jeg skal være i Thailand i over 30 dager. Vaksiner fordi det er høyst nødvendig- men siden jeg har vært ute å reist før slapp jeg unna de største kostnadene denne gang. Trengte bare påfyll på rabbies, polio og en drikkevaksine. Luftmadrass trenger jeg fordi jeg ønsker å ikke ligge på et tynt tynt liggeunderlag rett på et gulv i fire uker. Jepp, der leste du riktig. Det er ingen luksusferie jeg skal på, og jeg lurer på hvilken stjernekategori soveplassen min hadde kommet på. Antakeligvis minus 1 stjerne, eller noe i den duren. Heldigvis kan jeg nyte noen uker hjemme i min besteste seng enda :)

Det har på ingen måte gått helt opp for meg enda, at om nøyaktig 15 dager så kan jeg kose og leke med en pusekatt som denne:


Heldigvis for meg fikk jeg kattepus til bursdagen min når jeg ble 7år, så jeg har mange års erfaring ;)


Nå er det bare to hjemmeeksamener igjen, så får jeg mitt første møte med buddhismen og munker i et tempel. Mellom alt eksamensstyret har jeg fått litt tid til å lese i en bok om buddha, som sier blant annet at:

«Å studere Buddhas vei er å studere deg selv. Å studere seg selv er å glemme seg selv. Å glemme seg selv er å bli opplyst om alle ting i verden. Å blir opplyst om alle ting er å overvinne sin egen kropp og sitt eget sinn».

Høres både skummelt og spennende ut. Jeg trur jeg får et dypdykk i hvordan munker praktiserer buddhisme, og jeg får være med på å lære meditasjon grundig. I tempelet må jeg meditere hver dag i en time sammen med munkene! Videre tenker jeg at jeg kanskje vil føle meg litt fanget, da jeg må være innenfor portene etter klokken 17 på ettermiddagen, for da er porten stengt. Det blir nok et helt annet ferieliv enn vanlig- men jeg gleder meg! Jeg trur at mye av læringen ligger i å utfordre seg selv...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar